IS MIJN TELEFOON VERZEKERD ALS IK HEM LAAT VALLEN?

Oeps! Je telefoon glipt uit je handen: kapot! Erg vervelend

maar hey Ben ik verzekerd voor de schade aan mijn smartphone?

We begrijpen dat je telefoon erg belangrijk voor je is,

daarom hebben we de vier belangrijkste vragen én antwoorden voor je op een rijtje gezet.

kapot

Telefoon met schade: wat valt er allemaal onder garantie?

Als je telefoon door jouw schuld kapot is gegaan, valt dit natuurlijk niet onder de garantie.

Werkt je telefoon niet meer goed zonder dat je iets geks gedaan hebt? Europese richtlijnen geven aan dat de garantie op dit soort producten minimaal twee jaar is.

Waarom? Omdat we in Europa vinden dat als je een product koopt, het ook goed moet werken.

In ieder geval voor een bepaalde tijd.

Je kunt dus gebruik maken van de garantie voor problemen die buiten jouw schuld vallen, bijvoorbeeld als je scherm plotseling niet meer reageert of als het microfoontje het begeven heeft.

Neem dan contact op met de verkoper van je telefoon.

Heb je je telefoon korter dan 6 maanden geleden gekocht?
Dan gaat men er vanuit dat de fout al is ontstaan voor je de telefoon kocht.

De verkoper is aansprakelijk en moet je dus helpen.

Heb je je telefoon 6 tot  24 maanden geleden gekocht?
Dan moet je aantonen dat je zelf niets kan doen aan de fout.

Kan je dit? Ook dan is de verkoper aansprakelijk voor de mankementen aan je telefoon.

Dekt mijn gewone inboedelverzekering de schade?

Maar dan nu: wat als je wel zelf schuld hebt aan de schade? Toen smartphones net aan hun opmars begonnen, kreeg je vaak je geld terug via je inboedelverzekering.

Nu iedereen een smartphone heeft, wordt het verzekeraars wat te gortig.

Hierom beperken ze vaak de dekking.

In veel gevallen wordt er bij val- en stootschade helemaal niet meer uitbetaald – waterschade of diefstal werden al niet vergoed.

Heb je een aanvullende inboedelverzekering afgesloten? Dan kan het zijn dat je telefoon hieronder valt.

Het wordt steeds gebruikelijker dat verzekeraars om een eigen risico vragen.

Als je een allrisk-verzekering hebt, kun je er in ieder geval zeker van zijn dat je telefoon voor val- en stootschade verzekerd is.

Waterschade en diefstal wordt hier in de meeste gevallen ook mee gedekt.

Bekijk eens op de website van je verzekeraar om te zien wat er wel en niet wordt gedekt in jouw geval.

Hoe zit dat dan met mijn reisverzekering?

Verlies je je telefoon op reis of laat je ‘m daar vallen? Grote kans dat je reisverzekeraar gewoon uitbetaalt.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om dit voor vertrek even bij je reisverzekeraar te checken.

Een oude telefoon meenemen, bijvoorbeeld als je naar een bestemming met veel zakkenrollers gaat, voorkomt sowieso al een heleboel problemen.

Wil je zeker weten dat je schade vergoed krijgt? Sluit dan een aparte smartphone verzekering af

Doordat de inboedelverzekering niet meer dekkend is, zijn er een heleboel verzekeringsmaatschappijen waar je specifieke smartphone verzekeringen kunt afsluiten.

Ook mobiele providers bieden deze verzekeringen aan.

Bij het afsluiten van de verzekering is er een aantal zaken van belang waar je op moet letten:

De nieuwwaarde van je telefoon: hoe hoger de aanschafprijs, hoe duurder de verzekering.
De risico’s die gedekt worden door de verzekering: niet alle verzekeraars dekken bijvoorbeeld waterschade of diefstal. Kijk ook goed of je hier behoefte aan hebt.
Sluit de verzekering niet meteen af bij het kopen van je nieuwe telefoon: deze verzekeringen zijn vaak erg duur.

Vraag om een folder en vergelijk thuis rustig de prijzen, dit kan veel geld schelen.

De prijzen van smartphone verzekeringen lopen uiteen van vijf euro per maand tot twintig euro per maand.

Telefoon stuk door de schuld van iemand anders?

Check dan eens of je de schade kunt verhalen op de WA-verzekering van die persoon.

Jij kan er immers niets aan doen dat je telefoon kapot is gegaan, en deze verzekering is er voor bedoeld dat je verzekerd bent voor schade die je per ongeluk maakt voor een ander.

Wat krijg je dan vergoed?
Via de WA-verzekering wordt er gekeken naar de waarde van de telefoon op dat moment.

Dus is de telefoon niet meer zo nieuw? Dan krijg je een lager bedrag terug dan wanneer het om een nieuwere telefoon gaat.

Blijkt nu dat je niets vergoed krijgt van je verzekeraar?

Dat is jammer! Wellicht kun je bij een volgende telefoonaankoop beslissen of je een verzekering afsluit, of dat je ervoor kiest voor jezelf een klein potje te sparen voor onvoorziene kosten aan je telefoon.

Dan heb je wat geld achter de hand als je telefoon een reparatie nodig heeft.

Top
X